sábado, 17 de noviembre de 2012

Riego en Cádiz, de nuevo



Tiempo ha, Pepe Abando, actual Conde de Santa Bárbara de Lugones, me regaló dos de los tomos del Conde de Toreno, minuciosamente conservados por la familia Tartière Lenegre, sobre la Historia del Levantamiento, Guerra y Revolución Española, en la que el autor jugó un papel tan representativo.

Ahora se siguen conmemorando los doscientos años de la Constitución, llamada de Cádiz, o la Pepa. La Junta General del Principado ha tenido el acierto de trasladarse por una jornada a Figueras (Castropol), donde se constituyó en varias intensas sesiones sucesivas por aquel histórico entonces. Su archivera, Josefina Velasco, hizo cumplida recopilación documental, que el Presidente Pedro Sanjurjo, nacido en ese mismo borde asturgalaico, supo realzar, junto a la Mesa de la Cámara, sus portavoces, diputados nacionales y europeos, el Letrado mayor y alcaldes de los municipios levantados contra el invasor francés. A iniciativa de "Amigos de la Historia de Figueras", quedó reflejada la efemérides en la Plaza  de San Feliz; en Cádiz, también hay placa homenaje, desde hace un siglo, a los diputados asturianos (Argüelles, Toreno, Inguanzo, Vega, Sierra, Calello, Cañedo, Vázquez).

Y, como no podía ser menos, una amplia representación del Parlamento Europeo se ha trasladado a Cádiz, a reunirse con los Parlamentos de Latinoamérica, como prolegómeno de la Cumbre Iberoamericana, saludando la Constitución liberal que tanto influiría en las hoy fraternas Repúblicas independientes; en varios casos, ejemplares países llamados emergentes.

Gracias al buen tino de Luis Yáñez y Willy Meyer, mis compañeros de escaño, se ha unido el bicentenario gaditano a un obligado homenaje al General Riego, tinetense de Tuña, que proclamó la Constitución en Las Cabezas de San Juan; alzado, nuestro héroe asturiano, también se pronunció, simultáneamente, contra el embarque de las tropas a América.

Ya había intervenido yo en otro significativo homenaje a Riego que me cupo organizar. Fue en la misma Tuña el 7 de Noviembre de 1977. Era ocasión pintiparada para traer a Asturias a Don José Maldonado, que acababa de dar fin, como Presidente, a las instituciones republicanas. Con el recién llegado de un largo exilio y yo mismo tomaron la palabra, Luis Gómez Llorente, tan brillante orador, de triste fallecimiento reciente, Pepe Rosales, inolvidable notario de Laviana, y Paloma Uría, que sería luego diputada en la Junta. En Tuña, estuvieron también, entre muchos, Vicente Álvarez Areces, Cheni Uría, Claudio Hermosilla, Jorge F. León, que diseñó cartel, Macrino Suárez, Juan Benito Argüelles, Laso, el enseguida muy buen escritor Mariano Arias, Molín de Cibuyo, mi suegro, con su inseparable Joaquín Cachón, y un notorio grupo de históricos republicanos valencianos, que se habían desplazado emotivamente al efecto...Maldonado había intervenido, allí mismo, como Alcalde de Tineo, en otro homenaje evocador de Riego, al advenimiento de la II República.

En Cádiz, el pasado 10 tuvimos un acto, para mí igualmente entrañable, con José Esteban, autor de la novela "El himno de Riego",la diputada hondureña Gloria Oqueli, copresidenta de Eurolat, y el magistrado colombiano Víctor Hernando. Como dijeron el copresidente de Eurolat, Salafranca, y el ya citado Meyer todo era de un simbolismo imprescindible.

Horas antes, en el oratorio de San Felipe Neri, donde se firmó la Constitución, me embargó la emoción de pensar que nos sentábamos probablemente en los mismos, o muy cercanos, asientos de aquellos constituyentes. Estábamos María Muñiz, Enrique Iglesias, nacido en Arancedo, concejo de El Franco, factótum de todas y cada una de las Cumbres, y yo, tres asturianos de hoy, deudores, manifiestos e institucionales, de aquellos campeones de la libertad y la independencia.

Y aún mayor sentido de ruptura con los males ancestrales de España fue que la sesión estuviera presidida por S.A.R. Don Felipe de Borbón, Príncipe de Asturias, cuyo sexto abuelo, Fernando VII, es el gran enemigo de la Constitución, de Riego y de la Libertad.

De la fidelidad constitucional y de la Historia debiera aprender algo un tal Artur Mas, otrora oportunista de aluvión, verdadera amenaza hogaño contra el bien de la nación y la prosperidad de nuestros pueblos, que padecen una crisis que poco parece importarle, salvo para confundir y beneficiarse, al Presidente de la Generalitat.





8 comentarios:

Anónimo dijo...

Resulta tanto que se cite a Jovellanos por parte de ciertos partidos y tan poco a Riego. Bien por el recordatorio

Anónimo dijo...

Muy buena columna Antonio.Un abrazo

V.A.A

Anónimo dijo...

por cierto que veo por tu artículo que yo no intervine en Cádiz hablando sobre la Constitución de Cádiz, por cierto, me concederás, con rigor y conocimientos. Abrazos, Paco

Anónimo dijo...

Querido Antonio siempre me ha fascinado la vida de Riego y sobre todo su triste final después de todo lo que lucho.
Hay un monumento de él en la calle Islas Filipinas menos mal que al final cuenta aquí como una persona que lucho y murio por defender la justicia. nada más.
Un beso fuerte para Eloina y para ti.
A

Anónimo dijo...

Estimado Antonio

Gracias por tu cariñoso recuerdo.

Abrazos,

Enrique Iglesias

Anónimo dijo...

Aquel domingu 6 de payares de 1977, les flores, yá marchites, siguíen sobre les sepultures del cementeriu de Tuña, tan pocos díes depués de que celebráramos los Santos. Amaneció un día fríu, de cielu gris, pero mirando pa Brasañín, que ye per onde llega siempre l'agua pal pueblu, víase que nun diba llover. Sicasí, frente a la igresia, na güertiquina'l Campu, la organización entamara'l tendal desde'l que los oradores diben falar, unes sielles de ca'l Pipo, un micrófonu y unos amplificadores que taben dando bastante lata, y un plásticu sobre les cabeces por si llovía, qu'ofrecía al conxuntu una pinta más de tienda del aire que de tribuna republicana. Porque yera eso lo que se convocaba aquel día: un homenaxe al Xeneral Riego na so patria pequeña, nel pueblu onde naciera, pero tamién a la idea incierta de república y llibertá que los nuesos mayores nos tresmitieran. La presencia naquel actu de José Maldonado, últimu presidente de la República nel exiliu, nun dexaba llugar a duldes.

Sobre la fachada de ca Moruecu, la casa natal de Riego, la organización colgara, debaxo de la lápida que recuerda'l nacimientu del héroe de Las Cabezas y la so muerte en Madrid poles sos idees y significación política, una discreta corona de lloréu y un ramu de flores pequeñu y suficiente. Dalguién dexara cayer, ensin nengún éxitu por suerte, la propuesta de bautizar al pueblu col nome de «Tuña del Xeneral Riego», una idea que demuestra hasta qué puntu la educación sentimental que recibimos pesa, anque la refuguemos conscientemente, sobre les nueses cabeces: si'l Ferrol pasara a ser del Caudillo y Quintanilla d'Onésimo (n'homenaxe a dos fascistes), aquel ciudadanu d'esquierdes proponía copiar el modelu n'homenaxe al campeón local de les llibertaes, con mui poca consideración pa los ciudadanos del pueblu.

Nos díes siguientes, si la memoria nun me falla, la prensa asturiana y la española recoyeron la información del actu falando de les intervenciones de los políticos convocaos, por esti orde, Paloma Uría, Antonio Masip d'Unidá Rexonalista, José Maldonado na so condición de republicanu ilustre y persona del conceyu y José Luis Gómez Llorente, diputáu socialista al encabezar la llista del PSOE per Asturies nes pasaes elecciones de xunu, les primeres democrátiques depués de 41 años. Pero si yo fuera periodista, nun seríen aquellos discursos los que destacaría como principal noticia.

La primera de la que yo diba falar sería la emoción contenida y la sorpresa cola que llegó José Maldonado a Tuña depués de más cuatro décades d'ausencia. Llegara acompañáu por Macrino Suárez, ministru de la República nel exiliu, que nun se separó del so Presidente en nengún momentu. A Maldonado costába-y reconocer naquel pueblu d'a mediaos de los setenta'l qu'elli caleyara nos años trenta; agora vía munches cases nueves, menos horrios y paneres, les cais principales asfaltaes y, ensin ganar col cambiu, un llugar nel que les parés de bloque y los teyadinos d'uralita diben sustituyendo a les de piedra y teya tradicionales. Nun yera que perdiera la so condición rural, qu'entá mantenía hai 35 años igual qu'agora, pero a Maldonado parecía-y que dexaba de tener el bon gustu de les construcciones tradicionales («¿Qué son agora les ciudaes feches / Ensin la sabiencia del pueblu?», preguntábase Brecht), qu'en Francia, onde Maldonado pasara'l so exiliu, saben mantener tan bien. Sí reconocía les antigües casones, bastante avieyaes, y la igresia, cola llamativa y personalísima piedra encarnao de la fachada.


ANTÓN GARCÍA LNE 20 NOVIEMBRE 2012

Anónimo dijo...

Siguiendo los pasos de Maldonado, un periodista tamién atoparía noticia destacable l'alcuentru que tuvo, nel mesmu Campu, con Luis Rey, de ca Pedrón, vieyu militante republicanu de Tuña y soldáu de la República. Esfotáu nes consignes del Conseyu Soberanu d'Asturies y Lleón, ente los que se topaba Maldonado, Conseyeru d'Obres Públiques, de qu'había que resistir y esperar, Luis quedara nel cai de Xixón el 20 d'ochobre de 1937, mientres los dirixentes abandonaben Asturies en barcos de pesca. Capturáu más tarde polos franquistes, Luis anduvo años per campos de concentración, de trabayu y cárceles. Cuando se toparon frende a frente, cuarenta años pel mediu, Luis entrugó-y a Maldonado por qué traicionaran d'aquella manera la confianza que teníen puesta n'ellos, escapando asina. Maldonado nun cambió'l xestu, como si fuera una pregunta que llevara munchos años esperando. Garró suavemente pel brazu a Luis y llevólu aparte, a suveiru d'oyíos indiscretos. Falaron un ratu llargu, primero un monólogu namás de Maldonado, depués breves intervenciones de Luis, seique preguntes, siguíes de respuestes del Presidente republicanu. Llueu fundiéronse nun abrazu, y los que tábemos ellí pudimos ver húmidos los güeyos de Luis, como si llevara cuarenta años esperando por unes respuestes que recibía agora y que-y quitaben d'enriba'l pesu de la solombra qu'arrastrara tantu tiempu.


Per últimu, tamién tenía que ser noticia, pero nun lu foi, el fechu de que tol pueblu, la parroquia entera y munches d'alredor (casi dos mil persones), se dieran cita naquella plaza onde los díes de fiesta s'organizaba'l baille y onde cada domingu echábamos los nenos el partíu de fútbol d'enantes de comer. Nun daba más la ideoloxía política que tuviera cada vecín: ellí taben, celebrando aquel actu d'homenaxe al ilustre vecín aforcáu 154 años enantes, xente de dereches y d'esquierdes, monárquicos y republicanos, más probes o menos, creyentes y ateos, vieyos y nuevos, muyeres y homes.


Anónimo dijo...

Supongo que la prensa guardará memoria de les intervenciones de los oradores. Yo nun la tengo nin de les palabres de Paloma Uría nin d'Antonio Masip. Alcuérdome bien de la emoción contenida de Maldonado, del so xestu enérxicu cuando se punxo de pies y empezó pel principiu, pel rei felón Fernando VII, y foi percorriendo la historia d'España recordando a los que como Riego morrieran defendiendo la llibertá, y a los que sobrevivieron pa que la so causa nun s'escaeciera; tamién se refirió al homenaxe a Riego cuando la república nel que participara y que se celebrara nel mesmu Campu, frente a casa Venancio, pa terminar faciendo profesión de fe republicana, "el mio puestu" dixo, momentu nel qu'una parte del públicu empezó a cantar "España, mañana, será republicana". Aquel entusiasmu animó a Maldonado, que pidió deprender de los errores pa nun los repetir, terminando'l so discursu, cola voz yá tomada y quebrada, diciendo que nun daba más ser pragmáticu nesta hora, cuando importaba más que se devolviera la democracia y les llibertaes al pueblu que la república, pero que non por eso había que claudicar. Zarró l'actu José Luis Gómez Llorente, el meyor orador de tolos convocaos en Tuña, que fexo una notable arenga a los presentes. Empezó con tonu profesoral, dando una clase sobre les relaciones ente'l lliberalismu y el marxismu, rindiendo homenaxe a Manuel Azaña, el gran lliberal del sieglu XX. Faló del exércitu español como garante de la nueva constitución que'l pueblu se diba dar a sí mesmu a partir d'aquelles cortes recién votaes, pero nada dixo sobre la república: Gómez Llorente, vicepresidente primeru de les Cortes, yá formaba parte de los pragmáticos. Sí faló de la necesidá de qu'Asturies punxera en marcha la so propia autonomía na España de los pueblos que la nueva Constitución diba diseñar.


Les cróniques d'aquel actu nun recoyeron un fechu notable del que yo guardo clara memoria: les pancartes. Al entamar l'homenaxe empezaron a desplegase pegaes a la paré de la igresia y sobre la tapia del cementeriu, onde les flores del escaezu empezaben a amostiar, unes enormes pancartes de bienllegada a Maldonado, la mayoría cola bandera tricolor, otres col perfil de Riego, nes que s'aseguraba qu'habría una tercera república. Taben escrites n'asturianu.

ANTÓN GARCÍA LNE 20 NOVIEMBRE 2012